تماس فوری
پیام از طریق واتساپ
ساراواک مالزی

ساراواک

زمان مطالعه: 5 دقیقه
4.9/5 - (234 امتیاز)

در دل جنوب شرقی آسیا، جزیره‌ای سرسبز و پررمز و راز به نام ساراواک قرار دارد که به عنوان قلب تپنده‌ی بورنئو در مالزی شناخته می‌شود. تنوع کم نظیر فرهنگی و گسترده‌ای قومیت‌های محلی در ساراواک، زبانزد است! حال اینکه به داشتن زیباترین نوار سواحلی مالزی، جنگل‌های بارانی کهن، چشمه‌های آب گرم و طولانی‌ترین رودخانه مالزی شهره است. پس اگر به دنبال ماجراجویی در طبیعت، زندگی در یک محیط فرهنگی متنوع، یا یافتن فرصت‌های جدید هستید، ساراواک می‌تواند دقیقاً همان مقصدی باشد که می‌خواهید.

مشاوره شریف، مجری و راهنمای اخذ اقامت مالزی از طریق برنامه S-MM2H ساراواک می‌باشد.

دلت می خوای از بهترین جاذبه های مالزی دیدن کنی؟

اینجا رو کلیک کن

ساراواک کجاست؟

در مالزی شرقی، جایی در میان جزیره بورنئو به ساراواک، خواهید رسید. ساراواک با مساحت 124449.5 کیلومتر مربع بزرگترین ایالت مالزی است که 2.74 میلیون نفر جمعیت دارد. ساراواک در ناحیه مالزی شرقی، توسط دریای چین جنوبی در فاصله 600 کیلومتری از شبه جزیره مالزی جدا شده و مستقیماً به ایالت صباح در شمال شرقی متصل می‌شود. ساراواک از زیباترین چشم‌اندازهای ساحلی برخوردارند.

ساراواک 12 منطقه دارد که کوچینگ نام پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن را از آن خود کرده است. راستی کوچینگ به «شهر گربه‌ها» معروف است. این شهر با پذیرش کامل فرهنگ گربه‌ها، نام خود را به تمام معنا ارضا می‌کند. بنابراین اگر گربه‌‌ی خانگی دارید و قرار است همراه خود به مالزی بیاورید، در شهر کوچینک ایالت ساراواک به گرمی از این حیوانات پشمالو استقبال خواهد شد. 

جاهای دیدنی و توریستی ساراواک

  1. پارک ملی گونونگ مولو
    موقعیت: میری، ساراواک
    توضیح: این پارک به خاطر غارهای بزرگ و اکوسیستم غنی‌اش معروف است.

  2. پارک ملی باکو
    موقعیت: نزدیک کوچینگ، ساراواک
    توضیح: منطقه‌ای حفاظت شده با سواحل مرجانی، جنگل‌های بارانی و حیات وحش متنوع.

  3. پارک ملی کوبا
    موقعیت: کوچینگ، ساراواک
    توضیح: دارای یک سیستم غار طبیعی و فرصت‌های مختلف برای پیاده‌روی در طبیعت.

  4. موزه ساراواک
    موقعیت: کوچینگ، ساراواک
    توضیح: یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های آسیا که نمایشگاه‌هایی از فرهنگ بومی و تاریخ طبیعی دارد.

  5. روستای فرهنگی ساراواک
    موقعیت: نزدیک کوچینگ، ساراواک
    توضیح: این روستا نمایشی از سبک زندگی و فرهنگ‌های مختلف بومیان ساراواک است.

  6. بازار عظیم سراواک
    موقعیت: کوچینگ، ساراواک
    توضیح: بازاری بزرگ که می‌توانید صنایع دستی محلی و غذاهای سنتی را تجربه کنید.

  7. رودخانه راجانگ
    موقعیت: از شرق به غرب ساراواک
    توضیح: بزرگترین رودخانه در مالزی که فرصت‌های فراوانی برای قایق‌رانی و دیدار از جوامع ساحلی فراهم می‌کند.

  8. جنگل‌های بورنئو
    موقعیت: سراسر ایالت
    توضیح: جنگل‌های انبوه بارانی که خانه بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری نادر هستند.

  9. رودخانه لماناک
    موقعیت: غرب ساراواک
    توضیح: این رودخانه برای تورهای قایقرانی محبوب است و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا با فرهنگ و سنت‌های جوامع محلی بیشتر آشنا شوند.

  10. چشمه‌های آبگرم
    موقعیت: پنگور،لنکاوی
    توضیح: دهکده آب گرم در پنگور، اقامتگاه لوت و ماندارا در لانگ کاوی و چراتینگ از بهترین چشمه‌های آبگرم مالزی است. چشمه‌های آبگرم خواص درمانی دارند و برای امراض بسیاری التیام‌بخش هستند. 

موقعیت جغرافیایی مالزی

کلیک کنید

ساراواک؛ سرزمین منقارشاخی‌ها

با آغوشی باز به سمت طبیعت ساراواک بروید تا تمام داشته‌هایش را برایتان رو کند! طبیعتی محض و زیبا. در ساراواک غرق خوشگذرانی شوید. در جشن‌های فصلی شرکت کنید، به دل جنگل بزنید و در سواحلش خاطره‌بازی کنید. ساراواک سرزمینی است با حیات وحش متفاوت و حیوانات بومی زیبا. از عجیب‌ترین حیواناتی که در ساراواک خواهید دید، پرندگان منقارشاخی و میمون‌های دماغ دراز است.

چشمه‌ های آب گرم ساراواک مالزی با شهرت جهانی

سونای طبیعی فقط چشمه‌های آب گرم مالزی! برای ریلکس کردن عالی ست. دهکده آب گرم در پنگور، اقامتگاه لوت و ماندارا در لانگ کاوی و چراتینگ از بهترین چشمه‌های آبگرم مالزی است. چشمه‌های آبگرم خواص درمانی دارند و برای امراض بسیاری التیام‌بخش هستند. 

مشاوره شریف در شبکه های اجتماعی

پارک ملی گونونگ مولو در ساراواک؛ میراث جهانی یونسکو

اگر خواستید ساراواک را دست‌کم بگیرید، سری به پارک ملی گونونگ مولو (Gunung Mulu) بزنید. این پارک از میراث جهانی یونسکو است که در ساراواک می‌درخشد. مطالعات زیادی روی این منطقه گرمسیری شده است. تنوع زیستی بالا و ویژگی‌های خاص کشف شده، این پارک ملی را متمایز از همتایان خود می‌سازد. ساراواک همچنین میزبان شگفتی طبیعی دیگر است؛ یک غار! این جاذبه با وسعت 600 متر در 415 متر و ارتفاع 80 متر، بزرگترین اتاق غار شناخته شده‌ی جهان است.

ساراواک همچنین دارای یک سایت میراث جهانی یونسکو – پارک ملی Gunung Mulu است. مولو که هم به دلیل تنوع زیستی بالا و هم ویژگی‌های کارستی آن مهم است، مطالعه‌شده‌ترین منطقه کارست گرمسیری در جهان است. اتاقک ساراواک با 600 متر در 415 متر و ارتفاع 80 متر، بزرگترین اتاق غار شناخته شده جهان است.

جنگل های بارانی بورنئو

جنگل های بارانی بورنئو از مکان‌های گردشگری کوچینگ است که به عنوان یکی از متمایزترین و غنی ترین جنگل های جهان شناخته شده است. حدود 80 درصد یا تقریباً 10 میلیون هکتار از مساحت کل ساراواک پوشیده از جنگل (جنگل های طبیعی و ثانویه) است. 2.3 میلیون هکتار باقیمانده زیر آبادی، شهرک، کشت محصولات کشاورزی و حقوق عرفی بومی است.

پوشش جنگلی ایالت ساراواک در مالزی

جنگل‌های بارانی بورنئو به عنوان یکی از متمایزترین و غنی‌ترین جنگل‌های جهان شناخته شده است. حدود 80 درصد یا تقریباً 10 میلیون هکتار از مساحت کل ساراواک پوشیده از جنگل (جنگل های طبیعی و ثانویه) است. 2.3 میلیون هکتار باقیمانده زیر آبادی، شهرک، کشت محصولات کشاورزی و حقوق عرفی بومی است.

آب و هوای ساراواک مالزی

آب و هوای ساراواک مالزی

آب و هوای استوایی ساراواک محال است که خسته کننده باشد! دمایی دلچسب و مطبوع که بین 23 الی 32 درجه سانتی‌گراد نوسان دارد. این آب و هوا، مناسب هر تفریحی است. از کایاک سواری گرفته تا آبتنی و جنگل‌نوردی. نوامبر و فوریه منتظر باران باشید و کفش‌هایتان را برای پیاده‌روی در هوایی پاک، جفت کنید. 

ساراواک آب و هوای استوایی دارد و دمای هوا در طول سال نسبتاً یکنواخت است. در اوایل صبح باید انتظار دمایی حدود 23 درجه سانتیگراد را داشته باشید که در طول روز تا 32 درجه افزایش پیدا می‌کند. 

اگر از گرما خسته شدید، می‌توانید به مناطق مرتفع ساراواک که البته کم هم نیست بروید! دمای هوا در مناطق مرتفع مانند باریو در طول روز بین 16 تا 25 درجه سانتیگراد است و در برخی از شبها تا 11 درجه سانتیگراد هم می رسد و شما را مجبور به پوشیدن لباس گرم می‌کند!

بادهای موسمی شمال شرقی، معمولاً بین نوامبر و فوریه، باران شدیدی را به همراه دارند؛ در حالی که بادهای موسمی جنوب غربی از ژوئن تا اکتبر معمولاً رفتار ملایم‌تری دارند.

میزان بارندگی در ساراواک

میانگین بارندگی در سال بسته به منطقه بین 3300 میلی متر تا 4600 میلی متر است؛ پس اگر موفق به اخذ ویزای S-MM2H شدید، همراه داشتن چتر از روتین‌های روزمرگی شما در ایالت ساراواک مالزی خواهد بود.

فصل بارندگی بین ماه‌های نوامبر و فوریه است. بادهای موسمی شمال شرقی در این زمان باران‌های شدیدی به همراه می‌آورد.

البته همیشه اوضاع این طور نیست؛ از ژوئن تا اکتبر معمولاً دمای هوا ملایم‌تر است چون بادهای موسمی از جنوب غربی می‌وزد. میانگین بارندگی در سال بسته به منطقه بین 3300 میلی متر تا 4600 میلی متر است.

رطوبت ولی در مناطق با ارتفاع کمتر؛ چیزی بین 80 تا 90 درصد متغیر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای اقامت در ساراواک، خانه‌های مناطق مرتفع‌تر را انتخاب کنید.

دمای مالزی در 4 فصل سال

کلیک کنید

سیستم‌های حمل و نقل ساراواک

در مالزی سیستم حمل و نقل عمومی در ساراواک متنوع است و شما می‌توانید بنا بر شرایط و مقتضیات خود یکی از این شیوه‌ها را انتخاب کنید:

  • حمل و نقل هوایی
  • حمل و نقل زمینی
  • حمل و نقل آبی
  • حمل و نقل بین المللی و ساحلی 

حمل و نقل زمینی در ساراواک

تحت سیاست توسعه، شبکه گسترده جاده‌ها و پل‌های ساراواک، مردم را به جریان اصلی توسعه نزدیک‌تر می‌کند. در حال حاضر ساراواک حدود 30000 کیلومتر جاده دارد. مسیر اصلی جاده از طریق بورنئو، بزرگراه ترانس بورنئو است که تقریباً 2083 کیلومتر از ابتدا تا انتهای آن، شهرهای اصلی ساراواک را به هم متصل می‌کند.

اکثر شهرها و شهرهای بزرگ انواع مختلفی از خدمات حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس، تاکسی و خدمات لیموزین را ارائه می‌دهند. خدمات اتوبوس نیز برای کسانی که در داخل ایالت سفر می‌کنند و همچنین مسیرهای بین‌المللی به اندونزی (پونتیاناک) و برونئی در دسترس است.

حمل و نقل آبی در ساراواک

رودخانه‌ها مایه حیات ساراواک هستند. ساراواک در مجموع دارای 55 رودخانه قابل کشتیرانی با طول مجموع 3300 کیلومتر است. سیستم حمل و نقل رودخانه‌ای ایالت برای بخش بزرگی از جمعیت ساراواک که در داخل و در امتداد ساحل زندگی می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. خدمات قایق اکسپرس از آبراه‌های متعدد داخلی برای رسیدن به مناطق روستایی غیرقابل دسترس، استفاده می‌شود.

حمل و نقل بین‌المللی و ساحلی

بنادر اصلی ساراواک به منظور کشتیرانی بین‌المللی و ساحلی در شهر کوچینگ، سیبو، بینتولو و میری می‌باشند. تمامی بنادر ساراواک برای جابجایی محموله‌های عمومی و فله اعم از خشک، مایع یا گازی مجهز هستند. به استثنای بندر بینتولو که زیر نظر دولت فدرال است، همه بنادر این ایالت به عنوان مقامات بندری ایالتی مدیریت می‌شوند.

چگونگی تأمین آب در ساراواک

در جزیره ساراواک مشکل آب آشامیدنی نخواهید داشت! ساراواک برای تأمین آب آشامیدنی کاملاً از استانداردهای بین المللی سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیروی می‌کند.

علاوه بر اداره آب روستایی ساراواک، هیئت آب کوچینگ (KWB) و هیئت آب سیبو (SWB) دو مقام قانونی هستند که به ترتیب مدیریت و ارائه خدمات آبرسانی به کوچینگ و سیبو را بر عهده دارند. در حالی که LAKU Management Sdn متعلق به دولت است؛ Bhd منابع آب میری، بینتولو و لیمبانگ را مدیریت می‌کند.

اداره تامین آب روستایی ساراواک (JBALB) مسئول برنامه ریزی توسعه، بهره برداری و نگهداری خدمات تامین آب ارائه شده به سایر مناطق است.

چگونه به ساراواک برویم؟

خطوط هوایی ساراواک توسط 2 فرودگاه بین‌المللی در کوچینگ و میری، پنج فرودگاه منطقه‌ای و تعدادی فرودگاه کوچکتر پوشش داده می‌شوند. فرودگاه‌ها اتصال هوایی حیاتی را در بزرگترین ایالت مالزی فراهم می‌کنند و جابجایی بیشتر مردم و کالاها را بین شهرها به ارمغان می‌آورند.

اگر شرایط جدید اخذ ویزای مالزی را داشته باشید، می‌توانید بلیط هواپیمایتان را به مقصد کوالالامپور بگیرید. برای سفر از شبه جزیره مالزی به ساراواک باید یک پرواز داشته باشید.

می‌توانید با استفاده از مسیرهای هوایی زیر به ساراواک پرواز کنید:

  •  از کوالالامپور: 1 ساعت و 45 دقیقه با پرواز داخلی
  •  از سنگاپور: 1 ساعت 30 دقیقه با پرواز بین المللی

اطلاعات ورود به فرودگاه کوالالامپور

اینجا رو کلیک کن

اخذ ویزای توریستی مالزی با مشاوره شریف

مشاوره شریف; بزرگترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات تخصصی به ایرانیان در کشور مالزی است.

مشاوره شریف راهنما و مجری شما در امور مربوط به تحصیلُ اقامت و گردش در مالزی است.

از جمله توانایی‌های منحصر به فرد مشاوره شریف می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • جامع‌ترین و بزرگترین بانک اطلاعاتی دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های زبان و مدارس بین‌المللی در مالزی‌‌
  • استفاده از با تجربه‌ترین مشاوران با اطلاعات به‌روز
  • شناخت بسیار دقیق از ساختار دانشگاه‌های مالزی و تمامی دانشکده‌های آن
  • ارتباط مستقیم با دانشکده‌ها، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های مالزی 
    همین حالا تماس بگیرید۲۲۸۴۰۱۴۰ – ۰۲۱

منبع:

https://sarawak.gov.my/web/home/article_view/159/176/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *